Thursday, March 1, 2018

  SOMMERFUGLEN.

  "Hej." siger jeg. Manden kigger op. Hans øjne er triste. Han stirre på mig med med sine triste øjne og får mig til at føle mig helt tom indeni. Jeg forsøger at sige noget, men går i stå. Manden trækker en lille kniv op af lommen, sætter sig ned og skærer sig i fingeren med vilje. En lille dråbe blod falder på den tørre jord. Manden bøjer sig forover, ligger øret med jorden hvor dråben ramte. Jeg kigger, har lyst til at spørge hvad han laver, men jeg tør ikke sige noget. Så tager manden sin rygsæk af, åbner den og trækker en foldeskovl op. Han begynder at grave. Han graver et lille hul, stikker hånden ned og løfter en lille æske op. Manden åbner æsken, og ud flyver en sommerfugl. Han sukker, er tydeligvis skuffet. Sommerfuglen flyver i åbne cirkler omkring mig og sætter sig tilsidst tilrette på min skulder. Manden rejser sig, pakker sine sager sammen og går. Jeg bliver stående og kigger efter ham til han er forsvundet mellem træerne. Så vender jeg mig om og går tilbage til huset.

  På gårdspladsen møder jeg min kone, hun er ved at tage vasketøjet ned. Hun kysser mig på munden og får straks øje på sommerfuglen. "Se." siger hun og peger. "En sommerfugl." Hun løfter den af min skulder og sætter den i sit hår, og der sidder den den dag idag.


-A

No comments: